Nieuwe scam ING internetbankieren

hier kunt u nieuws plaatsen wat er in de wereld gebeurt,en graag met ons wilt bespreken

Plaats reactie
cindy0407
vaste bezoeker
Berichten: 1803
Lid geworden op: 26-01-2011 09:15

Nieuwe scam ING internetbankieren

Bericht door cindy0407 » 21-06-2011 16:14

AMSTERDAM - Criminelen hebben een nieuwe manier gevonden om ING-klanten hun inloggegevens voor internetbankieren af te troggelen. Met een e-mail waarschuwt "de fraude-afdeling" van de bank voor hackers en vragen je om beveiligd in te loggen. Via een niet van echt te onderscheiden website ontfutselen de boeven vervolgens je data. ING is bekend met deze truc en waarschuwt klanten geen gegevens aan derden te geven.


Bij de nieuwste internet-scam doen de schurken zich voor als de ’Afdeling Fraude/Team Security Nederland’ van de ING. Ze sturen een mailtje waarin ze vragen aan mensen om ’zo snel mogelijk op de nieuwe en tevens beveiligde website in te loggen’. Ze gebruiken in de tekst een voor klanten herkenbaar internetadres "mijn.ing.nl", maar deze leidt je naar een nepsite.

Op deze website, die bijna niet van echt te onderscheiden is, vragen ze klanten naast de inloggegevens tevens een mobiel nummer achter te laten. Deze gebruiken ze vervolgens om klanten op te bellen en vertrouwen te wekken. Omdat ze met je achtergelaten gebruikersnaam en wachtwoord al kunnen inloggen, staat de eerste geldoverschrijving al klaar op internet. Om deze succesvol te verzenden, vragen ze je naar de TAN-code die naar je mobiel is gestuurd. Na het inloggen kunnen de dieven ook hun eigen mobiele nummer aan de rekening koppelen, maar dit kost vijf dagen.

De bank zegt bekend te zijn met deze zogenaamde ’phishing’-praktijken en waarschuwt klanten geen gegevens af te geven: ,,Helaas komt dat voor. Daarom waarschuwen we klanten, per telefoon of per mail met hun gegevens om te gaan alsof het hun pincode is. Log nooit in via een e-mail." ING verzekert ,nooit om zulke gegevens te vragen'. Op www.veiligbankieren.nl vind je als consument de meest actuele gegevens over mogelijke scams bij alle banken in Nederland.

fortuna
topper
Berichten: 264
Lid geworden op: 26-01-2011 17:47

Bericht door fortuna » 21-06-2011 16:33

ja,ik krijg elke week een paar van die mails,maar ik heb een goede firewall,die meteen waarschuwt,en de site niet opent
Afbeelding

jennie
topper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-01-2011 22:14

Bericht door jennie » 21-06-2011 17:23

Ik krijg deze mail ook met bosjes binnen.
En die sukkels denken dat ik daar intrap! Ik zit geeneens bij de ING!!! :roll:
Afbeelding

cindy0407
vaste bezoeker
Berichten: 1803
Lid geworden op: 26-01-2011 09:15

Bericht door cindy0407 » 21-06-2011 19:06

ik krijg ze echt nooit.. :???: en zit wel bij de ing..

Hanneke
Site Admin
Berichten: 992
Lid geworden op: 20-01-2011 11:50

Bericht door Hanneke » 21-06-2011 20:03

ik krijg ze ook binnen, maar heb nooit mijn mail door gegeven :???: mik de mailtjes altijd weg
Afbeelding

Plaats reactie